Individuelt eller kollektivt…

hands.jpg

Jeg tror, jeg har skrevet om det før… Jeg har i hvert fald tidligere IRL talt med  studenterpreæsten om det. Tiden med Gud – er det bedst kollektivt eller individuelt.

I mange år har jeg troet og fået at vide, at den bedste tid med Gud, er når du søger ham alene. Det har bare ret ofte været en dårlig ide for mig, fordi jeg som udgangspunkt er ekstrovert og har brug for at være sammen med nogen i min erfaring af Gud. Jeg kunne forestille mig, at andre har det som mig og føler sig som en fiasko, hvis de ikke kan få tiden alene med Gud til at fungere.

I mandags startede vi i  [re:gen]med morgenbøn. Tanken er, at vi hver mandag morgen vil have flydende bøn fra 6.30 til 7.30 – du er meget velkommen. I mandags oplevede og erfarede jeg Gud – midt i fællesskabet med andre. Det var community, og jeg følte mig klar til en uge med arbejde og Gud. Helt fantastisk.

Selvom jeg bedst erfarer Gud i fællesskab med andre, har mandagens oplevelse udfordret mig til at prøve mig selv af. I aften vil jeg søge ensomheden. Jeg vil deltage i byens liv alene, som en åndelig øvelse. Jeg vil spise alene, jeg vil gå i biografen alene, jeg vil drikke en øl alene. Det hele vil jeg gøre for at forstå, hvordan Gud er i verden, og hvordan mange alligevel ikke connecter med Gud. Ligesom jeg er i byen og møder mennesker, men alligvel ikke har fællesskab med dem.

Det er lidt angstprovokerende for mig, men jeg tror, det bliver en god øvelse, men det får du at vide i morgen.

Hvordan praktiserer du din åndelighed?

7 Responses to “Individuelt eller kollektivt…”

  1. Mathias Says:

    Thomas, här kommer en fråga som inte har någonting med din bloggpost att göra men som jag har undrat över: är sundet mellan Danmark och Sverige täckt av is under vintern, eller är det helt öppet under vintermånaderna?
    Haha, random question. Men jag är tacksam för svar 😀

  2. willer Says:

    Hej Mathias. Det er re sjældent at det fryser helt til… Jeg tror heller ikke det har været tilfældet i år. Men rent historisk har den været frosset til. Blandt andet har vi en gang angrebet Sverige hen over isen, men det er mange mange år siden 🙂

  3. den gule Says:

    jeg glæder mig til at høre om din aften….

  4. stefan Says:

    Min bedste tid med Gud er når jeg er alene med Gud. Parentes bemærket er jeg også den ekstroverte type. Måske handler det om at jeg i ensomheden kan beskæftige mig 100% med det, som jeg står i, tænker på eller kæmper med.
    Samtidig går jeg ikke af vejen for en gang lovsang i familiens skød – eller bøn med en bror i Herren. Men alene rykker Gud mest…

  5. Henrik H Says:

    Hej Pastor V

    først og fremmest tak for sidst, det var prof. at hænge igen

    Ser meget frem til at høre dine konklusioner efter aftenens forsøg – det er en interessant tanke at bruge verden som laboratorium for åndelig praksis i stedet for at det skal foregå i kirken, cellen eller teorien.

    Så lad høre fra dig – øldrikkenden-storbys-asket

  6. Stephan Says:

    Ret interessant tanke. Ensomheden er jo langt mere udtalt, når den spejler sig op af andres fællesskab. Så man er helt sikkert mere ensom på cafe og i biografen end på værelse. Cafeen som sit lønkammer…

    Efter det famøse blogger party har jeg tænkt en del i Bærbar spiritualitet, og for tiden møder jeg virkelig Gud gennem en sang af POD. Strength of My Life som jeg hører hver gang jeg lige har brug for 5 min i fællesskab med ham der giver mig styrke. Ret fedt. Håber der er flere der fortæller hvordan de praktiserer åndelighed.

  7. Mathias Says:

    Hej, tack för svaret, det kom till nytta 😀

    Intressant att höra om ditt projekt att spendera kvällen ensam. Faktiskt. Jag hoppas du fick lära dig saker om dig själv, och om andra människor också.

    Det är intressant att följa med din blogg.
    Gud välsigne dig!

Leave a Reply

