Guds cirkelbevægelse…

En af årsagerne til mit lille projekt var, at vi i morgen skal tale om den forestående faste og åndelige øvelser… Noget af det jeg er blevet opmærksom på i min refleksion over min tur alene i byen er, at Gud arbejder i cirkler…

Gud hvilede skabte hvilede

Abraham blev velsignet, velsignede andre, blev velsinget

Jesus var hos Gud, blev sendt til verden kom tilbage til Gud

Vi søger Guds rige bliver sendt ud og søger Guds rige

Vi oplever Guds nærvær, fylder os selv med mere af os selv, søger tilbage til Guds nærvær…

Vi lever i en kultur, som har en lineær forståelse af tiden, hele tiden vildere, bedre, mere forandring. Med en lineær tilgang til livet, vil vi altid blive skuffet, fordi vi forventer mere, Gud kalder os ind i sin cirkel, og det er her, at fasten og de åndelige øvelser hjælper os tilbage i cirklen…

3 Responses to “Guds cirkelbevægelse…”

  1. LasseÅ Says:

    Hej Thomas
    Interessante tanker – faldt selv i dag over følgende minimeditation af Augustin:
    Gud er en uendelig cirkel, hvis centrum er overalt og hvis omkreds ikke er nogen steder…

  2. Lasse Bech Says:

    Jeg har altid fået at vide at den jødisk/kristne tidsforståelse er lineær og de østlige religioners er cirkulær.

    Men samtidig har du jo ret, for det er lidt svært at forstå evighedsbegrebet lineært.

  3. Thomas Says:

    Hej Lasse Bech! Hvis man nu skal være fræk, så er jødedommen og kristendommen vel også i grunden udviklet i en østlig kultur… men i mødet med grækerne har vi omdannet den til noget, som den måske ikke var… Jeg ved ikke om jeg er på tynd is her, men hvad tænker du…

Leave a Reply

