Da Vinci mysteriet – forbandelse eller velsignelse

images.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpgimages.jpg

Har i den seneste tid haft forskellige samtaler med folk omkring den kommende og meget hypede film Da Vinci mysteriet. Og forskellige kirker har også kommet med nogle reaktioner. Den katolske kirke har reageret skarpt, og man har fra Vatikanets side sagt, at man anbefaler, at katolikker ikke ser filmen. I Australien har man produceret en vide, som skal fortælle om filmens usandheder, og Nicky Gumbel (ham som opfandt alpha) har skrevet en bog om det samme, og frikirkenet har også været ude og udtrykke bekymring for filmen. Alle tiltag har mere eller mindre forbandelses vinklen på filmen og bogen.

Men hvad nu hvis man kunne se på det fra en lidt anden vinkel?

Da Vinci mysteriet er udover at være en kriminal roman også en historie om, hvem Jesus er. Så hvis vi nu skal se på filmen og bogen som en velsignelse, så er der følgende argumenter for det…

– Aldrig har så mange i nyere tid læst en bog, der handler om hvem Jesus er

– folk begynder at blive nysgerrige på, hvem er denne Jesus egentlig

– Bogen udfordrer kirken til at finde ud af, hvem er Jesus egentlig, og hvordan skal vi forstå ham i dag

– Aldrig har det været lettere at starte en samtale om, hvem Jesus er, for alle har jo en mening nu

– Som kirke udfordrer bogen os til at pege hen på Jesus – Guds søn på en troværdig måde, så mennesker oplever, at efterfølgelse af Jesus ikke blot handler om en mening om Jesus, men det er en måde at leve på.

– Sammen kan vi som efterfølgere af Jesus starte en rejse sammen med alle bogens læsere og alle der har set filmen – en rejse der skal genopdage hvem Jesus er

Er Filmen en velsignelse eller forbandelse, det afhænger af øjnene, der ser. Ud fra en moderne vinkel, vil man stige på den apologetiske hest og forsvare kristendommen. Med en postmoderne vinkel, vil man se filmen og bogen som et glimrende udgangspunkt og samtale om, hvem Jesus egentlig er…

Advertisements

8 Responses to “Da Vinci mysteriet – forbandelse eller velsignelse”

  1. Lasse Bech Says:

    Ja, og det er jo altså en roman. Jeg blev godt underholdt, men jeg er nok også nede på det niveau, når det kommer til litteratur.

    DR2 havde en interessant temaaften om det, og hvis han kunne se den sammen med folk, man er kommet til at tale med om det. Det gode ved DR2s aften er, at det ikke er en “kristen” video om emnet. Hvis folk virkelig er blevet overbevist af Dan Brown, så kan man ikke stole på kristne.

  2. Anders Says:

    Du kan nok godt have ret i, at det kan give os nogle muligheder for at tale med folk om Jesus, men betyder det, at vi som kristne skal se filmen som ren underholdning?

    Mener du ikke, filmens (og bogens) budskab kan så tvivl hos kristne, selvom de er afklarede omkring Jesus? Vil der ikke dukke nogle “hvad nu hvis” spørgsmål op?

    Og handler bogen, som du siger, om, hvem Jesus er?

    David skriver i Salme 1:

    v1 Lykkelig den, som ikke vandrer
    efter ugudeliges råd,
    som ikke går på synderes vej
    og ikke sidder blandt spottere,
    v2 men har sin glæde ved Herrens lov
    og grunder på hans lov dag og nat.

    “og ikke sidder blandt spottere” – kunne det i vores dagligdag have noget at gøre med, hvad vi vælger at høre/se på?

  3. Thomas Says:

    Til LAsse du har ret, det er blot en roman, og den bekymrer mig ikke specielt meget, men der er mange mennesker, der er optaget af den, og det skal vi jo tage alvorligt og møde dem i deres spørgsmål om Jesus

    Til Anders. Nu er jeg jo den type, der synes, at det at stille spørgsmål er et sundt tegn, fordi det betyder, at vi kan reflektere og ikke æder alt råt
    :-). Nu er der jo forskel på at sidde blandt spottere og snakke med mennesker som har nogle reele spørgsmål om Jesus. Det kan godt være, at Hr. Brown har fået Jesus galt i halsen, men det har i hvert fald bevirket at mennesker er begyndt at tale om Jesus, og det er i den tale, at vi skal møde dem…

  4. Anders Says:

    Det var nu heller ikke snakken med mennesker, som havde spørgsmål om Jesus, jeg mente, men derimod at høre på filmens/bogens budskab jeg ville drage parallel til med linien om at sidde blandt spottere.

    Jeg er helt enig med dig i, at det er dejligt, mennesker bliver interesseret i Jesus via filmen – selvfølgelig skal vi som kristne bruge den kærkomne lejlighed. Mine spørgsmål var mere i relation til hvordan vi som kristne skal forholde os spørgsmålet om at se filmen eller lade være. Jeg tror ikke, det er ligemeget, hvad vi fylder os med, hvis vi ønsker at give Gud førstepladsen i vores liv…

    Dermed IKKE sagt at jeg fordømmer filmen/bogen… Jeg synes blot, det er værd at stille disse spørgsmål (og ikke bare æde alt fra den postmoderne fløj råt) ;o) Det er vel i øvrigt meget individuelt, hvad folk kan “tåle” hver især…

    Til sidst vil jeg lige tiløje, at jeg ikke mener, det er vores job at sidde på den apologetiske hest – det er jo nærmest Jihad-tankegang…
    Gud skal nok selv ordne det i regnskabets time.

  5. LasseÅ Says:

    Spændende tanker Thomas – Det er helt rigtigt det må være vores opgave at gå med folk ud i en undersøgelse af hvem Jesus er… Face it, vi ved det jo heller ikke helt og vi er lige så meget i gang med at finde ud af det.

  6. David Jakobsen Says:

    At sidde på den apologetiske hest er ikke en valgmulighed for os kristne.. Det er et must. 1Pet 3:15: “og altid være rede til forsvar (apologion)over for enhver, der kræver jer til regnskab for det håb, I har,”
    Så Anders.. Ja, der kommer en dag hvor Gud skal have et regnskab der vil gøre alting op. Men vi skal forsvare evangeliet. Som Paulus skal vi søge at rive tankebygninger ned. Spekulationer der rejser sig mod erkendelsen af Jesus Kristus.(2Kor 10:1-6 NIV) “Alt det der trodsigt rejser sig imod kundskaben om Gud..” — Målet er “folks tanker skal være lydige fanger hos Kristus..” – Hvis det er Jihad, then so be it. Den store forskel er dog at folk kun læser 1. halvdel af Peters formaning den handler om “hvad vi skal gøre – altså apologetik.” Men ikke 2. halvdel om “hvordan vi skal gøre” Måden det skal gøres på og her kan vi snakke om at det postmoderne har fat i noget i forhold til den typiske rationalistiske moderne måde:
    v16 men I skal gøre det med sagtmodighed og gudsfrygt og med en god samvittighed, for at de, der håner jeres gode livsførelse i Kristus, må blive gjort til skamme, når de bagtaler jer.”

    Sagtmodighed, gudsfrygt og en god samvittighed.
    Dette har jo indlysende konsekvenser på hvordan vi skal forholde os til Da Vinci Mysteriet. Vi skal søge at rive de tankebygninger ned, da de rejser sig mod erkendelsen af hvem Jesus er. Han bliver fremstillet som et almindeligt menneske og ikke som Guds søn. Dette må og skal vi gå imod. Og se som ødelæggende for erkendelsen af hvem Gud er. Men måden vi skal gøre det på er med sagtmodighed og en god samvittighed.

  7. David Jakobsen Says:

    Måske burde jeg have skrevet at Jesus i The Da Vinci Code bliver præsenteret som værende -kun- et almindeligt menneske og at han ikke er Guds søn.

  8. Thomas Says:

    Problemet er blot, at som jeg ser det, så er vi selv lige så meget præget af tankekonstruktioner. Det er bare nogle andre tankekonstruktioner… Vi læser bare biblen med et andet slags filter, og forstår verden med et andet filter. Jeg tror faktisk også, at vi har brug for at få nedbrudt nogle tanke konstruktioner…

    Vi har enormt svært ved at skelne mellem, hvad af vores teologi, som blot er et resultat af vores moderne tid, og hvad der egentlig er Gudsrigets perspektiv. Vi lever i en tid, hvor vi har brug for at være i mission, og det kræver, at vi lægger alt det moderne fra os, begynder at dekonstruere det moderne, og rekonstruere en sen/postmoderne teologi, og den vil helt sikkert se anderledes ud, end det vi kommer fra… så jeg er enig lad os starte nedrivningsarbejdet, og lad os begynde med os selv

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: