Sådan gik det…

Jeg på 4.05 hvilket lige var fem minutter for langsomt, men jeg fik da lidt opmærksomhed omkring skiltet på min ryg, så det var jo cool nok. Det var en hård omgang med meget blæst og omskifteligt vejr. Mine lår syrede til efter 20 kilometer, og så var der rigtigt langt hjem, men hjem kom jeg og det var det vigtigste, jeg venter stadigvæk på den seneste update omkring, hvor mange penge jeg fik samlet ind, for der er stadig folk, som gerne vil støtte, så det er jo super

(har lidt problemer med at uploade billedet men det skal nok komme)

Resten af søndagen gik med at pleje ømme ben og premieren på vores nye gudstjenestested – Krasnapolsky. Det gik super godt, og jeg glæder mig til at se, hvordan det vil udvikle sig.

Lige nu er jeg ved at læse den danske oversættelse af a new kind of christian. Det er godt lige at komme i kontakt med nogle af de sider i en selv, som man selv kæmper med:

– synet på andre religioner

– synet på bibelen

– synet på sandhed

Hvad udfordrer dig i øjeblikket i din trosvandring? 

3 Responses to “Sådan gik det…”

  1. stefan Says:

    Godt gået siger jeg…! En seriøs løbetur du fik dig der…

    Lige pt er jeg ret meget rundt på gulvet med hensyn til det bibelsyn som neo repræsenterer. Jeg forstår pointerne – men kan ikke overskue konsekvenserne for min egen del. Er Neo fortaler for at forlade Bibelen som Guds autoritative skrift?

  2. Thomas Says:

    Hej Stefan det kommer an på hvad du mener med autoritativt skrift. Hvis du på den måde mener, at hvert et ord er direkte Guds ord, og ikke kan diskuteres og gælder til alle tider i alle kontekster, så nej.

    Når Neo kritiserer en meget konservativ læsning af bibelen, er det fordi han mener, at de konservative (i DK vil det være missionsbevægelser og de fleste frikirker) læser bibelen lige så selektiv, som de liberale, det er bare et andet filter, de har. Det synes jeg giver meget god mening

    Jeg tror, at der hvor jeg er i forhold til bibelen lige nu er, at den fortæller Guds store historie om skabelse, krise, kald, inkarnation, fællesskab, død/evigt liv. Jeg må derfor altid forstå mig selv og min læsning af bibelen i denne historie. Så konsekvensen må blive en mere ydmyg holdning til Bibelen. Jeg kan ikke proklamere, at jeg har den sande udlægning, for der står nogen mennesker i en anden kontekst, som forstår det helt anderledes, men de mener også at have Gud på deres side. Så jeg kan læse bibelen som den store historie, som jeg selv er en del af, så jeg skal forsøge at leve mit liv i lyset af denne historie. Så kan jeg udfra den store historie lade mig inspirere af bibelens mindre fortællinger, men aldrig på bekostning af den store historie. Så måske skal vi droppe traditionel bibelstudie, hvor vi prøver at se bibelen som en nærmest videnskabelig tekst, men i stedet lade os inspirere af Ånden, når vi læser bibelen og benytte os af nogle ældre måde at læse bibelen på fx lectio devina, en ignatius læsning, eller noget helt tredje, jeg ved slet ikke om det her giver mening…. ellers må du jo spørge mig om at uddybe

  3. stefan Says:

    Hej Thomas! Det gi’r masser af mening og hjalp mig lige over et mellemstort bump i Kristen på en ny måde – tak for det… 🙂

Leave a Reply

