Bibelsyn og emerging church

En af de fede ting ved at være startet på SALT er, at man faktisk møder folk, der tænker… I mandags var der læremøde på SALT, og vi begyndte på en rigtig spændende snak omkring, hvordan vi ser på og læser bibelen. Vi har en tendens til enten at trække i en åbenbaringsretning, hvor alt der står i bibelen er en åbenbaring for Gud, og ikke kan rokkes ved. Den anden retning kan man kalde en historisk retning, hvor Bibelen kun bliver anset som et historisk dokument uden nogen form for guddommelig åbenbaring. Jeg tror gerne, at jeg vil plædere for en tredje vej, hvor det ikke bliver et enten eller, men et både og. Noget af problemet opstår nok, når vi læser bibelen og glemmer, at der er forskellige måder at læse Bibelen på. Morten Munch viste forskellige måder at læse bibelen på, og jeg tror, at et af problemerne er, at vi blander de forskellige måder at læse bibelen sammen på, og tror der kun er en rigtig måde, at læse bibelen på. Så måske er udfordringen, at vi finder frem til, hvordan de forskellige måder kan emerge til en samlet måde at læse bibelen på. Her er Mortens fem plus en ekstra 🙂

– Trinitarisk læsning (lectio divina)

– Kontekstuel læsning

– Liturgisk læsning

– Privat læsning

– Undervisning

– Narrativ læsning

Hvis vi hævder, at kun en eller to af måderne at læse bibelen på er den rigtige, så er det vi får problemerne… eller hvad tænker I derude?

Lige en sidste kommentar er, at måderne vi læser bibelen på næsten med garanti også får betydning for, hvordan vi udlever vores liv med Jesus…

3 Responses to “Bibelsyn og emerging church”

  1. Henrik H Says:

    Nu er det med at læse biblen jo et moderne fænomen – det er trods alt kun 500 år siden, at den blev oversat og trykt til almindelige mennesker (læs: dem som rent faktisk var i stand til at læse).

    Læsning er en funktionel måde at tilegne sig viden på – vi skulle måske udvide læse måderne til forskellige funktionelle måde at tilegne sig biblen på. istedet for at læse kunne vi lytte, tale, se den som video/teater etc.

    jeg tror thomas har ret når han siger at vores læse måde hænger sammen med vores syn på hvem Jesus er. – vores bibelsyn (dvs. hvilken slags tekst vi mener biblen er) hænger ligeledes sammen med måden vi læser teksten på.
    – er det et videnskabeligt dokument
    – en avis artikel
    – en roman
    – en historiebog

    men hvis nu biblen ikke primært er en TEKST, men derimod en narrativ, så kunne det være interessant at skifte mediet hvor igennem vi tilegner os narrativen.

    – vi kunne vælge kun at lytte til historien, så den kommer ind igennem ørene i stedet for øjnene
    – vi kunne vælge kun at fortælle historien, så den kommer ud igennem munden i stedet for ind igennem øjnene
    – vi kunne vælge at vise narrativen igennem handlinger, så det blev en mere holistisk erfaring

    hvad er grunden til, at vi har låst os fast til læsning af biblen som primært en slags tekst? – de første kristne havde ikke mulighed for selv at læse, men de levede den store historie og aldrig har kirken vokset som dengang.

  2. conny Says:

    Som meget sjælden læser af Biblen synes jeg, det er et spændende indlæg. Også i vores tumultagtige tid, hvor der diskuteres meget islam og muslimer. Jeg har efterhånden forstået, at mange muslimer bruger deres religion som en slags orakel, hvor man kan få svar på alt, hvordan man skal forholde sig i alle livets forhold, hvilket jeg måske synes er lige en anelse for bogstaveligt. Det er også mit indtryk, at muslimerne har denne diskussion om, hvordan man skal læse Koranen, og at det hænger sammen med opfattelsen af livet/religionen/den hellige person.
    Jeg kommer også til at tænke på “Da Vinci mysteriet”, hvor noget af problematikken vist er, om Jesus er et guddommeligt væsen eller en historisk person.
    Jeg tror, at jeg kun kan opfatte Biblen som et historisk dokument – og dermed også Jesus som en historisk person. Det er svært at blive overbevist om noget overnaturligt (guddommeligt) ved at læse Biblen (så vidt jeg husker). Dermed kan det også være svært at forklare, hvad det egentlig er, man tror på.
    Jeg ville ønske, det var lettere.
    Hmmm. En lang omgang tankespind – men nu spurgte du jo om, Hvis vi hævder, at kun en eller to af måderne at læse bibelen på er den rigtige, så er det vi får problemerne… – og mit svar på jo være, at du har ret. Vi må hver især finde vores tilgang til troen.

  3. conny Says:

    Undskyld – rettelse til næstsidste linje: – og mit svar Må jo…

Leave a Reply

