Indrømmet

Jeg indrømmer det… Bloggen har ligget lidt for stille på det sidste, men nu må vi hellere se at komme i omdrejninger igen. Jeg vil i hvert fald forsøge at holde en noget højere frekvens af entries…

Mit første indlæg skal ude over min dårlige samvittighed handle om emerging church og en lille selvkritik af den strømning, jeg befinder mig godt i. Tanken opstod efter en lille kaffesamtale med Knut Tveitereit, tidligere storsalen i oslo og Frederik Wenell Phd. stud. og lærer på SALT youthministry. Det var første gang jeg så knut, som har sagt sit job op i den nordiske megakirke storsalen for atbejde med skatere, godt gået Knut.

Her er tanken: Hvis nu Kirken er det tydeligste tegn på, at Gudsriget er kommet nær, forfladiger vi så Gudsrigets nærvær i emerging church, når vi en gang i mellem efter en kop kaffe eller en Radiohead koncert siger: det her er kirke…?

Jeg tænker stadig hvad tænker du?

4 Responses to “Indrømmet”

  1. Simon Says:

    Skønt, at du har fjernet login tingen…

    Jeg mener, at vi forfladiger Gudriget ved at sige, at kirken er det tydeligste tegn på Gudsriget. Er det ikke det man har gjort i mange år efterhånden?
    Hvad kommentaren om at en radiohead koncert eller lignende skulle være kirke er at forfladige kirken…
    Jeg vil nok mere sige, at man kan kommentere på en koncert, at dette er et tegn på Gudsriget! For Gudsriget er nemlig der hvor folk er. Det er ikke nødvendigvis kirken…

    Ved ikke helt om I kan følge mig?

  2. Søren Dalsgaard Says:

    Tror ikke helt jeg kan følge … 🙂 Hvorfor skulle Gudsriget ikke være kirken? Budskabet om Gudsriget er vel budskabet om frelsen? Og kirken er vel der hvor frelsen er? Guds rige er i evangelierne noget man “kommer ind i”, ikke noget der eksisterer uafhængigt af Guds frelse.

    Det her er virkelig et sted hvor jeg ikke kan følge McLaren (hans beskrivelse i “Kristen på en ny måde”).

  3. Thomas Willer Says:

    Hej Søren, jo kirken er så sandelige også en del af Gudsriget. Men jeg tror faktisk ikke, at vi kan reducere Gudsriget til noget, der kun handler om frelsen, altså noget der ultimativt handler om, hvad der sker, når vi dør. For mig handler Gudsriget er kommer nær, også om genoprettelse her og nu, ikke kun i kirken, men så sandelig også udenfor. Så det vil sige, at når vi engagerer os i sagen mod kvindehandel, så er det også fordi vi ønsker genoprettelse og helberedelse for de kvinder, der er involveret i det, det betyder ikke nødvendigvis, at de kommer i kirken hver søndag, men de er blevet sat fri til at leve…. giver det mening

  4. Michael Christensen Says:

    Luther mener, at kirke ganske enkelt er det sted, evangeliet forkyndes (om det så nødvendigvis er med ord er vel underordnet), og i den forstand ville begrebet kirke aldrig være forfladigende. Om man så mener, at man forkynder evangeliet ved en Radiohead-koncert kan måske diskuteres, men det er vel heller ikke svært at finde argumenter for, at det kan kaldes forkyndelse i en tid, hvor den nærværende, aktuelle og ikke mindst kontekstualiserede forkyndelse spiller en stor rolle for unge mennesker.

Leave a Reply

