Ungdomsarbejde i et systemisk perspektiv

I næste uge drager jeg til Oslo hvor ovenstående overskrift er en titel for en af de undervisningssessioner jeg har. Jo mere jeg arbejder med det systemiske perspektiv, jo mere bliver jeg klar over, hvor ufatteligt vanskeligt det er at kommunikere med andre.

Selvom jeg forklarer tingene nok så godt, så er det folk selv som vælger, hvad for noget i min kommunikation, som de vælger at koble til, og jeg har ingen chance for at vide, hvad de tager med sig, hvis min kommunikation kun er envejskommunikation. Naturligvis kan jeg håbe på Guds åbenbaring, men det åbner blot næste spørgsmål.

Kan Gud kommunikere objektivt, eller er Guds kommuniktaion også påvirket af, hvad vi vælger at koble til…

Her er så det gode eksempel. Hvis nu Gud siger til Ruth Evensen at hun skal købe ungdomshuset, hvilket han godt kan, betyder det så, at hun skal købe det og smide de unge ud, eller skal hun købe de tog forære det til de unge, så de har et sted at være. Handler Guds tale så netop ikke om, hvordan vi kobler til det… hm jeg ved ikke om det giver mening for andre end mig, mens jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan formidle det systemiske perspektiv på en brugbar måde…

Leave a Reply

