Cambridge – 3 døgn på Fitzwilliam College

Så er jeg vel ankommet hjem fra Cambridge, nærmere bestemt Fitzwilliam College. Man følte sig, hvad omgivelserne angår hensat til det 19. århundrede og tænkte ofte på, hvilke kendre forskere og akademikere som havde betrødt disse haller tidligere.

Anyway konferencen var spækket med forskere fra den engelsktalende verden, som alle havde forsket i forholdet mellem unge og kirke. Ofte følte man sig lidt afskåret, fordi verden altså ser lidt anderledes ud i KBH. Men det var fedt at være sammen med folk som brændte for unge og kirke – på et mere akademisk niveau. Så der var mange gode samtaler og pints som røg i gennem luften. Hvis jeg lige skal komme med nogle få refleksioner over dagene må det være:

– Europa har noget som den engelsktalende verden kan lære af – et postkristent samfund og selvforståelse

– Jeg synes at nogle af de kvantitative undersøgelser som blev præsenteret var lidt halvsvage

– Man får næsten lyst til at skrive en ph.d.

– Pater Noval kan ikke lide at være fire timer forsinket med flyet og slet ikke når det er hans fødselsdag

– Jeg tror det ville være godt med en undersøgelse af hvordan man kan tale om åndelige oplevelser i en kultur, hvor det religiøse sprog ikke findes

– Jeg bliver nok nødt til at købe Kenda Deanes nyeste bog

– Andrew Roots oplæg om christopraxis var helt klart det som gav mest rent personligt

– Jeg bliver nok nødt til at læse lidt bonhoeffer og Moltmann

– Jeg er OK tilfreds med at nøjes med tre pints om dagen – mere kan min mave ikke klare

Leave a Reply

