Jens Bruun Kofoed og mig…

Hm ja jeg burde nok holde min mund, men jeg vil jo gerne i dialog, så lad os lige snakke lidt. Som man kan læse hos studenterpræsten som også har et link til artiklen, så har Jens Bruun skrevet en lille rapport om farerne ved Dansk Oase, CUR, SALT og Emerging church.

Den trofaste læser af denne blog vil vide, at jeg har en mentor som er centralt placeret i Dansk Oase, sidder i bestyrelsen for CUR, arbejder på SALT og medinitiativtager af emerging.dk,

Derfor tænker jeg at det vil være på sin plads, at jeg her på min egen private platform trods alt forsøger at komme i dialog omkring dokumentet Da han ikke har sin egen blog, så må jeg jo se, om jeg kan komme i dialog via den her.

Jens Bruuns ærinde er sådan set meget ærbart. Han ønsker at forklare, hvorfor Dansk Bibel institut skal bevares og hvorfor DBI stadig har en rolle at spille i en postmoderne virkelighed, da DBI opstod i en moderne virkelighed, hvor det primært gjaldt om at forsvare egne positioner.

Jens vedkender sig, at vi er en del af en postmoderne virkelighed, men alligvel vil han ikke tage udganspunkt i den virkelighed, som vi svømmer rundt i, for nu at omskrive et Baumann citat. For i en postmoderne virkelighed ville man tage udgangspunkt i dialogen og ikke et forsvarsskrift af den kaliber, som han just har fabrikeret. Derfor bliver det overordentligt vanskeligt at forholde sig til det skrevne, fordi det nærmest kræver en lignende afhandling. Dog vil jeg gerne stille et par spørgsmål, så vi kan komme i gang med en dialog:

Jeg forstår på dit skrift, at retfærdiggørelse af tro alene er yderst vigtig for dig. På hvilken måde oplever du, at CUR, SALT, Emerging.dk er afvisende overfor dette?

Hvordan kan det være at du tager Brian M og Steve C (Jeg har fx selv hørt steve sige, at han overhovede ikke identificerer sig med EC, han har blot skrevet en populær odgave af NT Wrights The challenge of Jesus) til indtægt for den danske samtale om emerging church… ?

Hvis jeg nu giver dig en fribillet, har du så ikke lyst til at komme og tale med os, når Tony Jones kommer til København d. 5. marts, så kan du jo også se, hvad EC samtalen i Dk handler om?

Hvordan kan det være, at du mener, at EC er anti-kirkelig? I EC samtalens nedslag i DK kan jeg ikke se det, snarere tværtimod

Hvordan kan det være, at du sammenblander almindelig økumeni med EC. Jeg er ikke helt sikker på, at det er udtryk for de samme tendenser…?

Her er i hvert fald nogle spørgsmål, som vi kan starte med, hvis der er andre, som gerne vil snakke med eller besvare dem, så bare kom i gang med at kommentere…

One Response to “Jens Bruun Kofoed og mig…”

  1. Åse Says:

    Hej Thomas W, har Bruun ikke reponderet? Har du sendt ham en mail med dit brev så han ved det findes? Kunne være godt at høre hans respons…

Leave a Reply

