Økologisk kirke

Det er næppe korrekt oversat, men jeg er i gang med at læse Organic Church af Niel Cole og faldt over følgende afsnit, hvor han beskriver vor tids forbrugere:

What we draw them with is what we draw them to. If they come excpecting to get entertained we better entertain them ifwe want them to come back every week. This mentality creates a vicious circleof endless program upgrades, staff improvements, and building campaigns to feed the consumer monster. The monster is always hungry. Pastors burn out. Members are marginalized and lost in programs. The community gets a corrupted caricature of the kingdom of God.

Kan det siges meget bedre jeg tror det ikke.

4 Responses to “Økologisk kirke”

  1. Mikael Kongensholm Says:

    Ved godt det er lidt offtopic, men det var dog nogle søde køer! 🙂

  2. frovin Says:

    Spot on!

    Og spørgsmålet er om denne endeløse cirkel af fromme aktiviteter er befordrende for at relationen til Gud kan vokse…

  3. willer Says:

    Ja køerne er dejlige… Nej det tror jeg faktisk ikke de er… Jeg tror de bare er med til at putte mere brænde på consumerbålet, og jeg er bange for, at Gudsriget ikke har så meget med fromme aktiviteter at gøre, som jeg læser bjergprædikenen, handler det om indstilling, og en consumerindstilling er næppe en Gudsriges indstilling, hvis du kan følge mig…

  4. frovin Says:

    .. omend nogle vil kunne få nogle klamme forbrugerrelaterede prædikenfraser ud af “GRATIS NÅDE!”

    Jeg savner at se gavmildheden i vore kristne fællesskaber! Hvor er den blevet af? Kunne vi ikke starte der? “Kappes om at vise hinanden kærlighed..”

Leave a Reply

