I Oslo igen…

Hm jeg har ikke været specielt aktiv på bloggen. Det er ikke fordi jeg ikke har tænkt eller ikke følt mig udfordret, jeg tror bare, at tiden har været hektisk og jeg har ikke haft roen til at formulere mig her på bloggen.

I disse dage er jeg i Oslo, hvor vi har undervisning om ungdomsarbejdets teologiske fundament, hvor vi forsøger at foretage teologisk relfektion sammen.

Et spørgsmål vi har diskuteret i dag er: Hvordan skal vi se sammenhængen mellem menneskerettigheder og Guds rige. Er menneskerettighederne et udtryk for Guds rige, og skal vi bringe dem frem i verden. Personligt tror jeg, at Guds rige er mere end menneskerettigheder, fordi vi så let kan blive korrumperet. Guds rige er gode nyheder for alle, men det er som om at menneskerettigheder i praksis kun er gode nyheder for nogle. Hvor var menneskerrettighederne, da USA gik ind i Irak, så var de der lige pludselig ikke, så der er altså nogen, som kan definere hvem der har rettigheder og hvem der ikke har. Jesus siger: Elsk dine fjender… Det er noget andet og mere end blot menneskerettigheder.

Jeg tror, vi har en tendens til at reducere Guds rige til nogle kristne værdier, men det er langt mere, det er en praksis…

One Response to “I Oslo igen…”

  1. NikolajFR Says:

    Måske et dumt spørgsmål: Med menneskerettigheder mener du fx. FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne?

Leave a Reply

