At lede…

I disse dage har jeg en mindre lederkrise. Jeg oplever, at vi i re:gen er på vej ind i noget nyt, vi har i grunden været det lang tid, men det er som, at det nu er tiden til, at vi rigtig skal tage de beslutninger, der kræves for at komme derhen, hvor Gud vil have os.

Mange af de kirker jeg kender, er primært præget af vedligeholdelsesledelse. Man har fundet en måde at være kirke på og grundlæggende set holder man fast i denne form. Det kan godt være, at man justerer lidt på nogle detaljer, eller laver nogle nye tiltag, men overordnet set holder man fast i sin form/koncept.

I re:gen oplever vi en nåde til at være en netværksmenighed, hvilket betyder, at det er netværkene de mindre grupper, som skal prioriteres. Det betyder en helt anderledes måde at være kirke på men også en anden måde at lede på, så ja det er vel bare det jeg går og pusler på, hvordan leder man et dynamisk, spontant organisk netværk på den fede måde…

5 Responses to “At lede…”

  1. Lasse Bech Says:

    Ja, og mange har svært (måske ikke i re:gen) ved at se, at det er rigtig kirke, hvis ikke gudstjenesten er kerneaktiviteten.

    Et andet spørgsmål er om lederskab og organisk spontanitet på en måde er modsætninger?

  2. willer Says:

    Ja det er også mit helt store spørgsmål er det organiske en modsætning til lederskab eller kan man tale om organisk lederskab, og hvordan ser det ud… Nogen bud?

  3. frovin Says:

    Jeg tror i hvert fald – det er min erfaring – at det er supernødvendigt med tydeligt lederskab, så folk er klar over hvem, der leder – især måske hvis de er med i det. Så nej, jeg tænker det ikke som modsætninger. Men udfordringer til hinanden!

  4. Lasse Bech Says:

    Og, hvad er man loyal overfor? Er det lederen eller en organisation. Begge dele kan være lidt problematisk

  5. dortek Says:

    Er en del af det ikke det med at have nogle værdier, som en leder løfter op og stræber efter / bliver ved at vende tilbage til igen – og som folk kan improvisere over, som de lyster? Altså have et DNA, der gør formerne lidt mindre afgørende ift at bevare en identitet?

Leave a Reply

