En hilsen midt i det hele

Hm jeg har ikke været så aktiv på det eneste, men synes også der har været rimelig gang i den. Inge og jeg har været nogle dag på sommeroase, hvilket var rigtig godt. Vi boede sammen med Sidsel og Lise i Holmgaards hobbit campingvogn. Det var fedt at hænge ud med venner og bekendte og høre undervisningen af Scott McKnight.

I går hostede emerging.dk en samling, og efterfølgende fik jeg denne tanke. I en consumer kultur har vi et problem med korset. Et af kendetegnede ved vores forbruger kultur er, at vi ikke kan lide det ubehagelige, det smertefulde, det ubevemme. Hvis vi oplever det i vores liv, så køber vi bare noget andet, så vi får det godt igen. Det kan være vores parforhold, vores studie, vores kirke etc.

Jesu død på korset kan ikke bare bortforklares, men vi kan ikke lide det i en consumer setting, det gør ondt og er ubehageligt. Endnu være er det, hvis vores liv også skal formes af korsfæstelsen, det betyder, at vi skal give afkald, at vi skal dø fra ting, at vi skal omfavne smerten. Det er vi ikke designet til i en consumer kultur. Det giver os faktisk lidt en udfordring, når vi skal leve discipel livet og kalde andre til efterfølgelse – hvad gør vi lige ved det?

3 Responses to “En hilsen midt i det hele”

  1. frovin Says:

    Ja, hej Thomas, jeg var der også men fik ikke lige hilst – der var så mange andre mennesker.

    “Korset er jo en forargelse”, som de gamle sagde… Men hvad betyder “forargelse” lige i dag – altså uden for dopingcirkuset i Tour de France?

  2. Mikael Olesen Says:

    Hej Thomas
    Var selv et smut på gæstevisit på Oase hvor min kone købte en bog til mig af Henri Nouwen -“På vegne af Jesus – refleksioner over kristent lederskab”. Har allerede læst den to gange, da den er super god.
    Men jeg har det lidt på samme måde med hans tanker om det 21 århundredes lederskab som med korset. Hvis hans tanker blev standard for lederskab tror jeg at vi ville se at mange nuværende ledere ville vælge lederskab fra, og mange som ikke er kvalificerede i dag ville rejse sig op og lede på en ny måde.
    PS: Jeg har ændret mit blogger navn.

  3. Henrik H Says:

    hej Frovin

    jeg tror det er en korrekt pointe at Jesus skal bringe forargelse – Jesus må altid være en “snuble sten” som paulus kalder ham, som vi støder os på (på en positiv måde ;o) ) og enten bliver forargede på, går bort eller bliver forandrede af at møde – når jesus mister denne karakter, så tror jeg at vi har reduceret ham til en “buddy Jesus” – Han må altid være den som har det tveæggede sværd og siger “jeg ved hvor du bor” (Åb 2,13a) – Jeg tror der er en stor udfordring i at vi altid har korset med og den død som det bringer over det “liv” vi klamre os til i forhold til det Liv og håb som tilbydes

Leave a Reply

