Miraklet er sket!

Jeg er tilbage på bloggen. Flere har spurgt, hvor jeg har været henne. Det er et godt spørgsmål. Jeg har haft forrygende travlt og på en eller anden måde, har jeg ikke haft motivationen til at blogge og som min gode ven hr kjøller siger, blogging er kun en døgnflue, hm jeg ved ikke om han har ret men jeg vil forsøge at give den en skalle til.

I morgen skal jeg tale i Amagerbro frikirke, hvilket jeg glæder migt til. De gange jeg har besøgt dem søndag formiddag har der altid være en god morgenmad. Jeg skal tale om Jesu statement: Hvem siger I, jeg er?. Ja hvem siger vi egentlig Jesus er? For mig personligt så siger jeg ofte noget om hvem Jesus er, men et mere interessant spørgsmål man kunne stille er: hvis nu folk hang ud med dig i et par uger, hvad ville de så sige Jesus er for dig? Nå men det er slet ikke det jeg skal tale om, jeg skal sige noget om, hvad der præger vores forståelse af Jesus, så det glæder jeg mig til og jeg skal da også vise det her billede i morgen:

jeg tror ikke Jesus har det så godt for tiden….

Advertisements

5 Responses to “Miraklet er sket!”

  1. René Vester Says:

    Hej Thomas
    Jeg tænkte, nu du skal tale om hvem Jesus er, om det er noget af det du er i tvivl om. For du skrev jo på min blog, at du var i tvivl om du forstod bibelen rigtigt. Men du skrev ikke hvilke ting det var du tvivlede på. Det kan godt være at jeg skriver det et forkert sted på din blog, for det er jo ikke sikkert at du er i tvivl om hvem Jesus er og hvorfor han kom. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig et bud på om det er en del af det du tvivler på, da jeg blev noget undrende over det svar du gav dengang.
    Hilsen René

    Kender du forresten Ove Vang Jensen fra Kristuskirken? Han har nogle ret stærke meninger om dette.

  2. willer Says:

    Hej Rene. Tak for din kommentar. Jeg kender godt Ove vang, meget fin mand.

    Jeg kender jo godt svaret på, hvem Jesus er: Guds søn. Men det som jeg kan være i tvivl om er, hvorvidt jeg har forstået hvad det i grunden betyder. Om jeg har en praksis som afspejler det. Jeg tror, at mange af de ting vi i kirken som ortodoxi og ortopraxi ikke har så meget at gøre med det, som Jesus havde tænkt på. Vores forståelse af Jesu lære er enormt præget af vores kultur og vores tradition, og det betyder, at vi aldrig læser bibelen forudsætningsløst. Så udfordrigen bliver hvordan vi kan læse bibelen på dens egne præmisser og lade bibelen læse os og ikke omvendt.

    Omkring tvivl, så tror jeg såmænd det kan være meget godt, det betyder nemlig, at jeg er åben for at lære nue ting…

  3. René Vester Says:

    For mig at se, så er Han udover at være Guds søn, også Gud der blev menneske. Hvilket der er flere steder i bibelen der bekræfter meget klart. Eksempelvis 1 kapitel i johannes-evangeliet.
    Samtidig er jeg også overbevist om to ting. Hvis ikke Jesus er Gud der blev menneske, så er kristendom som andre religioner. For så er det bare en masse vi skal gøre for at kunne gøre os værdige nok til at komme i nærheden af Gud (hvilket jo er umuligt). Men den anden grund er at hvis ikke denne mand er Gud, så er der ingen frelse, for hvordan kunnne et andet menneske eller engel (som Jehovas vidner siger) bære al verdens synd. Der er kun en der ville kunne gøre det, og det er Gud.
    Det synes jeg også giver os et kollosalt stort billede af Gud. At Ham der var i Himlen, det bedste sted der findes, vælger at ydmyge sig selv og blive menneske, og blive dømt den mest uretfærdige dom der nogensinde er blevet dømt. Det vælger Gud selvom han ikke behøver. Han kunne have ladet os køre vores eget løb og ende i fortabelsen allesammen. Men han valgte at give dem der ville tage imod frelsen mulighed for at undgå den kommende dom.
    Det synes jeg er ret vigtige ting at være sikker på. Jeg kan godt forstå at man ikke forstår alle doktrinerne omkring de sidste tider. Men de er jo heller ikke afgørende for frelsen. Men doktrinerne om Jesus og treenigheden og Himlen og Helvede er meget vigtige for at kunne forstå frelsen. Det er bl.a. sådan noget der gør at jeg er irriteret over Doug Pagitt som kommer til Danmark snart, han er altfor diffus og afvigende på disse vigtige områder. Har du forresten læst mit indlæg om Doug pagitt? David Jakobsen på http://www.apologetik.dk har også skrevet lidt om ham.
    Fedt at høre du kender Ove Vang. Jeg snakkede lidt med ham om hvordan man kan afsløre de falske profeter på baggrund af det Jesus siger. Det var meget spændede at snakke med en gammel præst som ham om det.

  4. willer Says:

    Hej Rene i grunden tror jeg at det ville være bedre at mødes til en kop kaffe en dag du er i KBH, for det er altid lidt lettere at tale om de her tunge emner face to face.

    Hvis jeg kort skal kommentere på det. Så er jeg enig i det første afsnit om Jesus som 100% mennesker og 100% Gud. Det er kristendommens store mysterium, og det tror jeg, at alle der identificerer sig med emerging church vil være enig med dig i.

    Det næste er, hvordan skal vi forstå frelsen, for her er der flere forskellige måder at tale om den på også ifølge bibelen…

    Er det en stor fest, hvor alle er inviteret…

    Er det en dom?

    Er det en genoprettelse af alt det skabte, det var jo sådan jøderne så på det…

    Jeg synes der er mange måde at forstå frelsen på og jeg er ikke sikker på at et juridisk billede som du bruger omkring straf og dom er det eneste dækkende…

    Omkring Doug Pagitt vil jeg bare sige, hvorfor kommer du ikke forbi og hører hvad han har at sige, så kan du jo stille ham de forskellige spørgsmål….

    Thomas

  5. René Vester Says:

    Hej Thomas
    Jeg vil gerne kigge forbi engang. Jeg er faktisk ofte i hvidovre.
    Jeg tror heller ikke at man kun skal se juridisk på straf og dom, for der er også andre vigtige vinkler på dette, men min uddannelse, som bl.a. indebærer et vist kendskab til jura, har jeg kunnet se at bibelen egentlig er en særdeles juridisk skrevet bog. Men der er også områder som Guds hellighed, Guds nåde og Guds offer for bare at nævne nogle. Men som du sikkert har fundet ud af ønsker jeg at skrive om det som jeg synes jeg har nok forstand på, og det har jeg indenfor jura.
    Jeg kan desværre ikke komme og høre Doug Pagitt, jeg har jo et arbejde der skal udføres (det ved jeg godt du også har), men det hindrer mig lidt. Jeg er dog overbevist om hvilke svar han vil give mig hvis jeg spurgte ham. Jeg har hørt dem så mange gange før fra andre emergente typer, men du kan jo prøve at se hvad der sker, hvis du går ham til klingen. Vil det så være kristi sindelag han vil vise? Og jeg har jo også hørt ham svare på spørgsmål før, og det var ikke imponerende.
    God Bless
    René

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: