Der er for lidt sex i kirken

Jeg vil nu genoptage min blogskrivning med udkastet til min kommende klumme på kristendom.dk, så hvis du har kommentarer, så smid den, det kan være de kommer med i den endelige udgave…

Der er for lidt sex i kirken…

Der er simpelthen for lidt i sex i kirken. Eller i hvert fald så sker der for lidt i kirken. Når det som i de sidste uger tydeligst har passioneret folk mest omkring kirken og Gud, er betydningen af et håndtryk mellem mandlige og kvindelige præster, så er der simpelt hen for lidt sex i kirken Eller vi har i hvert fald misset pointen omkring hvad det er i kirken som burde skabe passion og lidenskab. For det er faktist hverken sex eller håndtryk.

Det som burde tænde, ophidse og skabe passion er jo Guds mission i den her verden. Den mission Jesus så tydelige viser i både ord og handling og som han mest præcist formlurer i luka evangeliet kapitel 4 – nemlig
– at bringe godt budskab til fattige,
– at udråbe frigivelse for fanger
– at give syn til blinde,
– at sætte undertrykte i frihed,

Så mens vi er optaget af kvinders stilling i kirken (selvfølgelig skal de anerkendes, men det er virkelig en detalje i forhold til den ovenfor skitserede mission), så prøver Gud på alle mulige måder at gøre folk opmærksom på hans mission i verden og invitere folk med til at tage del i den.

Når vi misser Guds mission her i verden, så er det, at detaljerne begynder at fylde. Jeg kan godt forstå, at kvinderne bliver oprørte over ikke at blive anerkendt, men for både de  fornærmede kvindelige præster og de mandlige højrefløjspræster burde det gælde, at de slet ikke har tid til at bruge energi og kræfter på denne detalje i forhold til den store opgave, som Gud har sat dem til at lede – nemlig at tage sig af de fattige, sætte de fangne fri, skabe syn til blinde og sætte de undertrykte i frihed…

Så mit store ønske for kirken i 2008 er, at vi ikke får tid til at diskutere sex og andre ligegyldige detaljer, men at vi faktisk bliver optaget af og passioneret omkring Guds mission i verden

7 Responses to “Der er for lidt sex i kirken”

  1. Lars Dorland Says:

    Det kan være, jeg bare ik har været opmærksom på den kontekst, du skriver det her indlæg eller den her klumme i – men hvordan kommer sex lige ind i billedet?

  2. willer Says:

    jeg indrømmer det med sex er billigt trick i forhold til at lokke læsere til klummen, som ellers ikke bliver læst særligt meget… men synes du det hæmmer resten af budskabet…

  3. Lars Dorland Says:

    Måske det er, fordi jeg er en single fyr på 21, at jeg lige blev lidt distraheret. Samtidig, når man læser lidt ned, så får jeg indtryk af, at du lige netop ikke mener, der skal være mere sex i kirken?

    Men jeg vil nødig være den, der bare rakker ned, så sådan er det heller ikke ment. Du ved nok bedst selv, hvad du egentlig vil sige. 🙂

    Sex er dog et effektivt blikfang, det har min ven Raabjerg et godt eksempel på – spørgsmålet er bare, om det er en bølge, man vil surfe på:
    http://www.raabjerg.eu/2008/01/04/an-interesting-observation/

  4. willer Says:

    ja derfor har jeg også ændret lidt i den endelige overskrift….

  5. Linealis Says:

    Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt: Mener du at det er højrefløjspræsterne der har skabt den nuværende ballade?

  6. Andreas Hoff Says:

    Jeg tænkte det samme som Lars, da jeg læste dem igennem (om mig: single fyr på 24, hehe).

    Ang. budskabet har du helt ret: vi har en opgave, og hvert sekund vi spilder på ligegyldige detaljer, misser vi muligheder for at gøre det vi er kaldet til.

    Andreas Hoff

  7. Kristne ser jævnligt folk dyrke sex « Seeking the Bulletproof Says:

    […] kristne mænd. I min søgen fandt jeg en anden statistik, som var endnu mere interessant, og med Willer’s klumme i baghovedet tænkte jeg, at her var en oplagt mulighed for faktisk at bruge ordet […]

Leave a Reply

