Marathon er rykket tættere på

Der er kun fem uger tilbage. Om fem uger ved denne tid skulle jeg gerne have gennemført mit fjerde marathonløb.

Så i dag har jeg været ude at løbe 26 km. Det gik fint og jeg føler mig snart klar til at løbe de 42 km. Det kræver selvfølgelig, at jeg passer min træning, og på den måde bliver min marathon træning et billede på det åndelige liv, som indebærer noget af det samme som urtehaven.

Jeg må passe den daglige træning – ikke fordi det altid er sjovt, men fordi det gør mig i stand til at fuldføre det lange løb. På samme måde må jeg holde fast i de åndelige discipliner – ikke fordi det altid er sjovt, men fordi det gør mig i stand til at fuldføre livets løb.

Ofte tror jeg vi som kristne  søger “det åndelige kick” – den fede oplevelse, som vi får på en lejr eller lignende. Men hvad så hvis vi ikke oplever dette kick, så siger vi at Gud er langt væk. Men det er han ikke, han kalder os blot til den daglige træning. Så kan vi en gang i mellem deltage i DHL stafetten og løbe sammen med mange tusinde andre og få et kick. Men grundlæggende handler det om det lange seje træk. Kirken har igennem årtusinder haft nogle rutiner, som gør at vi holder i det lange løb og måske skulle vi begynde at praktisere dem…

– Bede, faste, tilbedelse sammen med andre, stilhed, ensomhed, bibellæsning, bekendelse, afholdenhed, osv.

Lad os begynde træningen sammen!

Leave a Reply

