De hige og søge…

I den næste uges tid, vil jeg kommentere på nogle af de bøger, som jeg har læst i den seneste tid. Det kan jo være, at der står noget brugbart i dem, som andre også kan bruge…

Vi starter med youthministry 3.0 (jeg underviser jo i Youthministry) af min gamle chef Mark Oestereicher.

Det er en hurtig læst bog, som man godt kan pløje sig igennem på en dag, men det gør den nu ikke mindre interessant.

Markos hovedpointe er at teenagere og unge har tre spørgsmål, som de grundlæggende altid stiller.

Hvem er jeg?

Hvordan er jeg unik?

Hvor hører jeg til?

Marko mener, at vi i de sidste 50 år har set et skift fra, at hovedspørgsmålet var hvem er jeg? over hvordan er jeg unik i 70-90’erne til i dag, hvor han mener det er hvor hører jeg til?

Udfordringen til kirken er, at vi stadig svarer på, hvordan er jeg unik og ikke svarer på, hvordan teenagere kan høre til. For at høre til skal man først og fremmest være tilstede. Problemet er blot at vi som ungdomsarbejdere er travlt optaget af programmer, planlægning, administration osv, at vi glemmer at være tilstede for den enkelte og lytte til den enkeltes længsel efter at opleve at høre til.

Min egen kommentar: teenagere og unge vil gerne høre til, men ikke puttes ind i en allerede defineret kasse, de vil gerne selv være med til at skabe det rum, hvor de kan høre til, men de har brug for at nogen invitere dem ind i det rum. De tør og kan nemlig ikke selv gå ind i det.

Mener du at Marko har ret: er det store spørgsmål i dag: Hvor hører jeg til?

3 Responses to “De hige og søge…”

  1. frovin Says:

    Hm..

    Jeg tror jeg tænker, at “hvor hører jeg til” er det spørgsmål, vi ledere synes, de unge bør stille sig selv – men jeg er ikke sikker på at de selv stiller det, faktisk. Jeg tænker nok at spørgsmål 2 og 3 for mange virke til at være smeltet sammen – den måde, jeg er unik på, skal afspejles i mit tilhørsforhold osv. Derfor tror jeg nok stadig at spørgsmål 2 er det “store” spørgsmål – MEN at kirken godt må tillade sig at kaste spørgsmål 3 ind i legen.

  2. Thomas Willer Says:

    Hej Frovin

    Godt at have dig tilbage her på bloggen… nu hvor jeg selv er i gang igen…

    De tre spørgsmål har Marko taget fra Stanely Hall, som i en bog fra 1904 for første gang introducerer begrevet adelescence… Hall er psykolog og måske er de tre spørgsmål bare grundlæggende menneskelige.

    Jeg er enig i, at det er svært at adskille spørgsmålene ad og de er på mange måder indbyrdes forbundne. Men jeg vil give Marko ret i, at det ser ud til, at mange unge oplever det som vigtigt at høre til. I flere undersøgelser er det jo ensomheden, at mange frygter mest, så på den måde tror jeg det er rigtigt, men man vil gerne høre til på en måde, så man oplever sig unik… Jeg er i hvert fald usikker på om vores måde at være kirke giver nogen fornemmelse af “belonging” og unikhed…

  3. frovin Says:

    Selv tak – rart at du er tilbage!

    Jeg tænker at du måske nok har ret… og jeg overvejer hvordan man skaber belonging uden at lave ghetto.

Leave a Reply

