De hige og søge 2

Efter den hidsige debat omkring youthministry 3.0 er det tid til at tage fat på endnu en bog. Denne gang er det en lidt tykkere bog og jeg vil bruge et par indlæg på den. Det er bogen the blue parakeet – rethinking how you read the bible af Scot Mcknight.

Jeg synes altid bibelen har været lidt vanskelig at forholde sig til, hvad er kontekst, hvad er befalinger man skal rette sig efter, og hvordan udvælger hvad der gælder nu og hvad der gjaldt dengang…

Mcknight starter med  den store fristelse, når det handler om at læse bibelen – nemlig at vi går genvejene når vi læser bibelen fremfor at gå hele vejen. Her er de genveje vi nogle gange har gang i

– at læse bibelen som en samling love

– at behandle bibelen som en samling af velsignelser og løfter

– at behandle bibelen som den sorte blækklat hos psykologen, hvor vi ser vores projeceringer i klatten, det samme gør vi med bibelen, vi læser vores egen forestilling ind i bibelen

– at se bibelen som et stort puslespil, som vi skal samle

– at vi behandler en af bibelens forfattere som den store mester, som vi læser resten af bibelen igennem, i stedet for at se at alle forfattere fortæller deres oplevelse af historien.

At læse bibelen som en samlet historie er netop Mcknights pointe. Vi må altid læse bibelen i forbindelse med den store historie, som bibelen gengiver, eller er der en fare for at misse pointen.

Om et par dage vil vi tale om historien men er du enig i Mcknights syn og hans genveje…

3 Responses to “De hige og søge 2”

  1. frovin Says:

    Jeg har læst McKnights bog og syntes den på mange måder (som manden selv) er ganske sympatisk. Der er rigtigt mange gode indspark til garvede bibellæsere især i første del, og jeg synes de er båret af et ægte ønske om at forstå at Gud er større end os og derfor måske endda har mere at sige end vi tror. At vi tænker i kasser for at forstå Gud, men at Gud måske ikke gør!

    That said, så synes jeg lidt bogen knækker til sidst med det eksempel, McKnight bruger for at vise os sin tese. Det kan vi måske snakke om lidt senere.. men jeg synes at han glemmer det, han gerne vil: Nemlig, at læse bibelen som en samlet historie.

    Det laver dog ikke om på at det er en anbefalelsesværdig bog!

  2. LasseÅ Says:

    Jeg har ikke læst Mcknights bog så det er svært at kommentere direkte på den, men det lyder til at han har fat i nogle vigtige pointer. Man kunne tilføje en ekstra ting fejl som jeg ofte støder også når man taler om at finde “Den store Historie”. Det er når vi går til Bibelen og tror at vi kan læse den uden filter, at vi kan finde den ægte sandhed, at vi så at sige kan læse Bibelen, uden at læse os selv ind i den. Hver gang vi gør det begår vi – efter min mening – helt fundamentale hermeneutiske fejl og flere forsøg på at finde “Den store Historie” tangerer sådanne fejl. I min optik må vi nærme os Bibelen med en enorm ydmyghed altid indstillet på at lade vores læsning korrigere. Ord og sprog er et begrænset medium ligesom alt andet og så vidt jeg husker er det ikke en bog der er Sandheden, men tværtimod en person…

  3. Anders Says:

    Frisk kommentar til sidst Lasse.. I mandags hørte jeg en tale om, at vi som kristne ofte er mere parate til at følge Bibelen, end “personen” som bibelen taler om.

Leave a Reply

